Update 1: Blue Mountains en laatste dagen Sydney

19 april 2014 - Melbourne, Australië

Ik loop 'n beetje achter met m'n reisblogs! De komende paasdagen probeer ik dit in te lopen, dus jullie kunnen tijdens t paasontbijt lekker lezen :-)

Het is alweer bijna een week geleden dat ik uit Sydney ben vertrokken. Wat heb ik daar nog allemaal gedaan? Na het Opera House en de Harbour Bridge, ben ik onder andere naar de Blue Mountains geweest. Dit is 'n gebergte vlak buiten Sydney dat bekend staat om de vele verschillende eucalyptus bomen. Het ruikt er dan ook heerlijk naar eucalyptus. Ook zijn er veel watervallen, rotsen (waaronder 3 rotsen de "three sisters" genaamd). Het gebied staat op de Wereld Erfgoedlijst van Unesco (maar daar staat zoveel op :-) ).

Ik had 'n tour naar de Blue Mountains geboekt; 'n gids kwam me ophalen en daarna maakten we een ronde langs nog meer hotels om mensen op te pikken. Ik was de enige alleengaande reiziger, daar baalde ik wel van, maar al snel had ik contact met 'n Maleisisch gezin en een jong stel uit Perth: Kevin en Eileen. Met Kevin en Eileen heb ik 'n groot deel van de dag opgetrokken en erg gelachen. Ze komen oorspronkelijk uit India en Kevin had het over Geert Wilders toen hij hoorde dat ik uit Nederland kwam. Na dagen in Sydney vooral Aziaten te zijn tegen gekomen, kwam ik in de Blue Mountains eindelijk 'n echte Australische "Surfdude" tegen, en ik mocht 'n foto van m maken :-) De Blue Mountains is voorzien van allerlei kabelbanen en 'n steile treinbaan om t toeristisch aantrekkelijker te maken. Die treinbaan was nog best eng: hij reed behoorlijk steil (52 graden) naar beneden, maar ik mocht (van Eileen) de arm van Kevin vasthouden.....ja, ik ben 'n superheld:-p Aan het eind van de tour zijn we met 'n ferry/boot terug naar de haven van Sydney gegaan.

Omdat ik nog wachtte op beter weer, en ik nog niet wist waar ik na Sydney naartoe wilde, heb ik 'n aantal nachten extra in Sydney bijgeboekt in 'n hostel. Ik heb grote dilemma's met hostels en hotels. In hostels heb je veel meer contacten dan in 'n hotel, doordat je een kamer deelt. Ik kwam terecht op 'n kamer met 7 anderen, zowel mannen als vrouwen. Er was 'n mega keuken en iedereen kon z'n eten op planken zetten, zodat je niet steeds duur uit eten hoefde. Ook was er 'n keer n BBQ en kon ik m'n kleding gemakkelijk wassen doordat er wasmachines binnen handbereik waren. Erg gezellig maar ook heel erg druk. Je hebt geen moment voor jezelf en dit hostel had geen ramen die open konden. Je wilt niet weten wat voor stank dat in 'n slaapkamer met 7 anderen opleverde. De helft van m'n kamergenoten waren op zoek naar 'n woning of werk en waren er niet zozeer om samen dingen te gaan bekijken. De andere helft had 'n heel ander dag- nachtritme dan ik, waardoor ik om 4 uur snacks wakker werd van hun geklets en ik om 12 uur smiddags in 'n kamer zat waar de helft nog sliep. Ik heb zeker leuke momenten gehad, maar ook moeilijke momenten. Ik heb me afgevraagd of 'n hostel niet te druk voor me was en of ik niet te truttig was voor 'n hostel.

Uiteindelijk heb ik nog van 'n zonnige dag in Sydney mogen genieten en ben ik naar Bondi Beach gegaan. Ik heb verder besloten om 'n aantal dagen uit de drukke grote stad te gaan door 'n tour naar de Outback van Australië (zie komende blog) te boeken. Ook hier zou ik in 'n hostel verblijven, dus voor de bestemming daarna (Melbourne) heb ik n goedkope hotelkamer kunnen vinden.....

Papa, Lieneke en Sascha; bedankt voor t luisterend oor en steun toen ik m'n hosteldip had! Inmiddels weet ik dat er ook hostels zijn de wel bij me passen en dat ik daar zeker niet te truttig voor ben. Maar daarover (hopelijk) morgen meer, dan zal ik bloggen over mijn avonturen in de Outback!

PS ik heb foto's van de Blue Mountains en Sydney geüpload!

1. Guus:
    Wat een gave goozer !!!!
    Diegene met die treadloces !!! Zo noemen jullie dat soort figuren toch ?
    Was dat die Zurfdude of iemand uit een ander continent .
    Daar zou ik toch wel een avondje mee willen stappen. Wouw !!!
    Die treinbaan had ik overgeslagen maar voor jou misschien een leuke ervaring.
    Je doet het goed en ik hoop dat je nog hele mooie momenten zult beleven!
    Groetjes van de buurvrouw en kus van je moeder.
  2. Anu:
    Hey Judith,
    Ik geniet van je verhalen, zit je daar aan de andere kant van de wereld allemaal avonturen te beleven. Nederland lijkt dan wel wat saai. Kan me ook wel voorstellen dat het niet altijd makkelijk is, maar je doet het maar wel!

groetjes Anu
  3. Remko en Lieneke:
    He Judith,

Waren er nog veel krekels in the Blue Mountains en zag je nog iets van de bosbranden van oktober? Het was lekker rustig op het strand. Wij zijn vandaag begonnen aan onze Holland tour, ook best leuk;), maar niets vergeleken bij alles waar bent.
    Geniet van alles, want voor je het weet.....

Groetjes, Lieneke en Remko
  4. Judith:
    Dreadlocks mam!
    Anu, wat ben je toch 'n lieverd! Denk maar fijn aan Mauritius als Nederland 'n beetje saai is!
    Lieneke en Remko: geen krekel opgemerkt daar:-) Wel inderdaad verbrande bomen gezien.

Fijne dagen allemaal!
  5. Guus:
    20 april 2014
    Dag Judith, je hebt weer een paar avonturen achter de rug, kan je nog lang van nagenieten. Mooie foto's maak jij toch zo te zien werkt je nieuwe camera goed, ben erg nieuwsgierig naar de verhalen van je tocht door de woestijn, geniet gr P
  6. Judith:
    20 april 2014
    Ik zie trouwens dat niet alle foto's op deze pagina worden getoond. Wil je alle foto's zien, dan moet je naar het tabje 'foto's ' in het menu bovenaan de pagina.