Melbourne: gezellig, groen en wilde dieren!

23 april 2014 - Melbourne, Australië

Dag allemaal,

Ik zit op t vliegveld van Melbourne te wachten op m'n vlucht die pas over 2.5 uur vertrekt. Ik heb dus mooi de tijd om m'n blog bij te werken.

Ik vind het onwijs leuk om van veel mensen te horen dat ik leuke verhalen schrijf, en dat ik daar iets mee moet doen. We' ll see.

De afgelopen dagen ben ik en rond Melbourne geweest. Ik heb genoten van m'n eigen kamer met super groot en heerlijk bed. Die ga ik echt missen. Ook het hotelpersoneel was leuk. Alessio, een Italiaan die vlakbij t Gardameer is opgegroeid werkt momenteel in het hotel waar ik verbleef, om te sparen voor zijn volgende reis. Hij reist eigenlijk al jaren over de wereld en werkt tussendoor. Erg leuke gesprekken met m gehad.

Onder Australiërs heerst er volgens mij 'n strijd over wat nu de beste/leukste stad is: Sydney of Melbourne. (Eigenlijk zelfde als wat Nederlanders soms hebben met Rotterdam en Amsterdam). Ik vind Sydney meer Amerikaans- achtig: grote gebouwen, grote rechte straten. Melbourne vind ik wat Europeser: meer groen, cultuur (op straat), barretjes en restaurants en victoriaanse huizen. Ik zelf vind Melbourne leuker, al is het Opera House in Sydney natuurlijk prachtig.

Ik heb in Melbourne lekker rustig aan gedaan; uitgeslapen in t grote bed, winkelen (slippers kopen hè :-)), straatartiesten kijken en 'n wasje draaien. Melbourne heeft 'n pier waar pinguïns aan t eind van de middag komen. Super super super gaaf om deze te zien.

Vanuit Melbourne heb ik twee uitstapjes gemaakt. Beide keren had ik Douglas als gids. Ik denk dat Douglas rond de 65 jaar is. Vergeleken met andere gidsen van rond de 20 met piercings en dreadlocks, was Douglas maar 'n oude knar. Desalniettemin was t 'n prima vent. Een echte familieman. Hij kortte heel veel woorden af, dat is volgens hem gebruikelijk in Australië. Dus Douglas wordt Doug, Hi how are you wordt Howdie en Biscuits wordt Bikkie. Ik versta al niet altijd alles in t Engels/Australisch, maar de woordenschat van Doug(las) maakte het taalmysterie soms alleen maar groter:-) Op dag 2 begon ik m redelijk te begrijpen. Gelukkig was er toen ook de Ierse Ann die t een en ander in begrijpelijker Engels kon vertalen :-)

De eerste tour was naar de Great Ocean Road. Een lange weg die langs de kust loopt wat 'n prachtig uitzicht geeft. Hoogtepunt van de Great Ocean Road zijn de Twelve Aposteles (12 Apostelen). Dit zijn grote rotsen die midden in de zee staan. Je kunt er niet precies 12 zien, maar t verhaal leert dat er rotsen in rotsen verweven zijn, en het er daardoor 12 zijn. Ik denk dat ze gewoon 'n mooie naam ervoor wilden hebben, en de 12 Apostelen vind ik zeker 'n mooie naam (vooral om op 2e Paasdag te bezoeken zoals ik heb gedaan). Om eerlijk te zeggen was ik niet mega onder de indruk van de Great Ocean Road. Het is zeker heel mooi hoor, maar heel verwend: ik heb net zulke mooie stukken gezien in bijv. Schotland. Wat op mij grote indruk maakte waren de (wilde)dieren die we onderweg tegenkwamen. Tijdens 'n tussenstop vlogen er allemaal Kaketoes over me heen (wat maken die beesten trouwens 'n herrie zeg!). Ik tuurde in de bomen om n Kaketoe te vinden om te fotograferen, en zag ineens de kont van 'n Koala die in 'n boom lag te slapen. Bizar! We zijn onderweg meer Koala's in t wild tegen gekomen. Die voeren echt niets uit. Ze zitten in 'n eucalyptus boom, eten wat bladeren, en gaan dan weer slapen. Ze slapen meer dan dat ze wakker zijn. (Lekker hè :-))

De volgende dag ben ik langs verschillende wildlife parken geweest (en 'n park over het boerenleven, maar dat kennen we in Nederland ook. De schapen-scheer-show heb ik dan ook aan mij voorbij laten gaan :-)). Een aantal dieren leven in gevangenschap/kooien in de wildleder parken. Andere dieren, zoals kangeroes/walibies (dat is 'n kleine soort kangoeroe) en koala's leven behoorlijk vrij, ze hebben 'n heel gebied waarin ze zich kunnen verplaatsen. Het is dan ook afwachten of je deze dieren ziet. Het was dan ook onwijs leuk dat er zoveel kangeroes en walibies te zien waren. Als 'n echte toerist ben ik ook maar op de foto met 'n koala gegaan en ook met 'n wurgslang, om indruk op jullie te maken natuurlijk :-p Aan t eind van de dag zijn we naar St. Philips Island gegaan. Daar komen rond zonsondergang honderden pinguïns uit zee zwemmen/waggelen om hun nesten in de rotsen op te zoeken. Zoveel pinguïns uit de zee zien komen, is een van de mooiste dingen die ik ooit gezien heb! Op dit tafereel komen trouwens honderden mensen af. Foto''s maken mag niet, want dan raken de pinguïns verblind. Helaas zijn er altijd weer mensen die wel foto's gaan maken. Ik heb me wat opgevreten en afgevraagd waarom ik eigenlijk met mensen werk....wat 'n idioten zitten erbij!

Hoe dan ook, ik heb weer zoveel mooie dingen gezien....heerlijk! Ik vind 3 maanden weg nu eigenlijk veel te kort, daar dacht ik in Sydney wel anders over.

En nu komt t moment dat ik de oversteek naar Samoa ga maken. Spannend! Ik verwacht 'n mooi eiland en hoop dat m'n gastgezinnen leuk is. Nu ik net de smaak van vrijheid te pakken heb, vind ik t eerlijk gezegd wel 'n beetje jammer dat ik aan het (vrijwilligers) werk moet. Dat had ik van mezelf, die toch 'n bepaalde dagstructuur en doel wil hebben, niet verwacht. Misschien zit ik in de Koala-modus: eten en 'n beetje hangen:-) Dat wordt dus 'n schop onder de kont en dan genieten op Samoa!

Ik ga boarden!!! Alle foto's vinden jullie weer onder t kopje 'foto's!

1. Guus:
    Gaaf, gaaf, gaaf !!!
    Die wurgslang niet, wat een griezel zeg !
    Had niet gedacht dat mijn dochter met zo'n kreng op de foto zou gaan. Wel heerlijk dat je zo geniet en een beetje werken is ook wel weer eens goed. Dus inderdaad, schop onder je gat !
    Succes op Samoa, kus Mama.
  2. Guus:
    23 april 2014
    Dag Judith, ik weet dat je nu in het vliegtuig zit rechtstreeks naar Samoa. het zal ook wel even duren voordat je deze reactie ziet. Echt alweer een schitterend verhaal over je dagen
    in Melbourne. veel succes in Samoa want het doen van een vrijwilligersproject tijdens een reis wordt vast ook weer een avontuur waar jij een positieve draai aan kan geven, geniet Guus.
  3. Steef Wouters:
    Hee Judith,

Ha ha we hebben een nieuw werkwoord (nou ja "werk").
    "Vandaag druk bezig geweest met koalaën (ik heb er maar even puntjes op gezet). Hij heeft gekoalaad".
    Hiermee wordt bedoeld dat een mens ( m/v) geen flikker heeft uitgevoerd en de hele dag op zijn/haar gat heeft gezeten, onderwijl een zak nootjes leeg happend.

Het was weer en mooi verhaal Judith. Jammer dat je geen foto van die pinguïns hebt genomen :-) . Goede reis naar Samoa. Ik ga je weer lezen. Doeii. Steef
  4. Marianne:
    23 april 2014
    Leuk verhaal weer Judith, mooie foto's - je ziet er goed uit!
    Veel succes en plezier op Samoa xx take care
    Misschien kun je samen met ome Steef gaan schrijven, zijn reacties zijn ook altijd erg vermakelijk ;-) hihi.
  5. Erik:
    23 april 2014
    Mooie foto's, erg mooie rosé kaketoes Judith! Ben benieuwd naar Samoa.
  6. Eveline, hans & Dante:
    25 april 2014
    Nou ik ben helemaal bij gelezen... en dat was zeker geen straf. Leuk hoor!! Geniet van de mooie reis en de mooie tijd op Samoa... ben benieuwd of je het echt als werken gaat voelen/ zien!
    Knuffel van Dante, groetjes van ons
  7. Jos en Marian:
    25 april 2014
    Hallo Judith,

Net al je leuke verhalen van de reis tot nu toe. Je hebt al een hoop meegemaakt en gezien daar. Leuke en minder leuke dingen, veel mooie natuur gezien. Je moet ook wel een bikkel zijn om zo in de natuur te gaan slapen en een slang om je nek te gooien. Heel dapper van je!!
    Judith heel veel succes met het werk op Samoa. We kijken uit naar de verhalen hiervan. Groetjes Jos en Marian.
  8. Arie Martijn:
    27 april 2014
    Leuke verhalen Judith. Leuk om je zo te volgen.